Blog

4 slaaptips voor de kortste nacht van het jaar

21 juni, de kortste zomernacht.

Het is weer zover: de zonnewende. Op 21 juni kunnen we genieten van de langste zomerdag van het jaar. Super fijn natuurlijk, maar dit betekent ook dat de nacht extra kort is.

Al in de vroege uurtjes zullen de eerste zonnestralen schijnen en al gauw staan we hierdoor eerder op. Alleen slapen we hierdoor wel genoeg? Met deze vijf tips zul jij uitgeslapen de kortste nacht van het jaar doorstaan.

De kortste zomernacht

In België gaat op 21 juni de zon om 05:29 uur de zon op en gaat de zon onder om 22:00 uur. Voor ons is dit helaas een te korte nacht om goed uitgerust wakker te worden en bovendien slapen de meesten van ons graag nog even door tot de wekker afgaat. Natuurlijk kun je bij de eerste paar zonnestralen stug door proberen te slapen, maar toch heeft de vroege zonsopgang een effect op onze slaap-waakritme. Ons lichaam gebruikt bepaalde ‘signalen’, zoals daglicht, om ons te wekken. Dit ritme regelt niet alleen ons slaapgedrag, maar ook ons energiepeil en ons humeur. Het is dus zeker van belang om een goede nachtrust te hebben, zeker wanneer – ook al willen we het niet – de biologische ‘klok’ eerder afgaat dan de klok in de slaapkamer.

4 slaaptips voor de korte nacht

Speciaal voor de komende korte nachten hebben we enkele slaaptips voor je op een rijtje gezet. Deze tips zullen helpen om je uitgeslapen wakker te laten worden.

  1. Maak de slaapkamer zo donker mogelijk met een goede rolluik of verduisterende gordijnen. Des te donkerder de kamer, des te minder daglicht naar binnen zal schijnen en des te fijner jij zult slapen.
  2. Heb jij de rolluik al naar beneden gedaan of de gordijnen al dichtgeslagen? Vergeet dan ook niet het apparatuur dat licht geeft, uit te zetten. Dit betekent dat dus ook de wekker uit het zicht moet worden gezet, want de cijfers van de wekker geven ook licht af.
  3. Kruip heerlijk weg onder donker, maar zomers beddengoed. Door een heerlijk zomers en luchtig dekbed over je heen te slaan, stel jij de vroege ochtend nog even uit.
  4. Is je bed warmer in de ochtend dan toen je er s’avonds in kroop en wil je er daardoor in de ochtend juist snel uit? Dit is heel normaal, immers heeft je lichaam gedurende de nacht het bed goed opgewarmd. Door te slapen in luchtig bedlinnen, zoals ons zomers beddengoed, voorkom je dat je het te warm hebt in de ochtend, waardoor je gerust nog een paar uurtjes blijft liggen.

 

Bron: www.yumeko.nl

Gerelateerde artikels
Een boxspring bed of een klassiek bed met lattenbodem?
Een boxspring bed of een klassiek bed met lattenbodem?
Welke matras kiezen en waarop je best let bij de aankoop?
Welke matras kiezen en waarop je best let bij de aankoop?